y
NAŠE TĚLO - OSOBNÍ HYGIENA
Marta přichází předčasně ze školy. Překvapená matka jí otevírá dveře a ptá se: „Co se stalo, Marto, že jsi už doma ze školy?“ „Jej, maminko, je mi moc špatně, bolí mě žaludek a hlava, myslím, že mám i horečku.“ „Tak pojď rychle dál! Jsi velmi bledá, až žlutá. Nejlepší bude, když si lehneš do postele. Já zavolám lékaře."
Nemocná Marta leží v posteli. Přišel také lékař. Maminka mu ukazuje teploměr. "Marta má 38stupňovou horečku. Stěžuje si na bolesti hlavy, žaludku, už i zvracela." Lékař nejprve prohlédne Martě oči - jsou žluté. Pak poslouchá srdce, plíce, nahmatá žaludek, játra a celé břicho. "Tak Martuško," - říká - máš všechny příznaky infekční žloutenky. Budeš se léčit v nemocnici, abys doma nikoho nenakazila a co nejdříve se uzdravila."
Lékař si myje ruce a říká matce: „Martu odvezeme do nemocnice. Pošlu vám sanitku.”
Infekční sanitka už přijela. Maminka pomáhá Martě při nastupování.
Sestřička přišla do školy naočkovat Martiny spolužáky proti žloutence. Zabrání se tím dalšímu šíření této nemoci. Injekci dostávají žáci do levého ramene. Soudružka učitelka dbá o řád ve třídě. Vláďa se v první lavici hlásí, určitě chce něco říct.
Vláďa se obrací k sestřičce a ptá se: "Sestřičko, prosím, jaká nemoc je žloutenka?" "Špatná nemoc" - odpoví sestřička - je to infekční zánět jater. Pojď, ukážu ti, kde máš játra, jsou na pravé straně v břišní dutině."
"Abyste lépe pochopili, které jsou části našeho těla, podíváme se na tento obraz, na kterém vidíme hlavní části lidského těla" - říká soudružka učitelka.
„Zde je hlava, kterou s trupem spojuje krk. Ruce jsou horní končetiny a nohy jsou dolní končetiny. Vnitřní částí rukou jsou dlaně. Dolní část nohou je pata s chodidly. Na rukou i na nohou máme po pět prstů. Celé tělo udržuje kostra. Ke kostem se připojuje svalstvo, které je pokryto kůží".
Nyní dva žáci, Vláďa a Franta si ukazují na sobě navzájem části lidského těla. Vláďa ukazuje Frantovi na hlavu a říká: "Tohle je hlava. Na zadní části hlavy jsou vlasy. Vpředu vidíme tvář. Části obličeje jsou čelo, tváře, brada. Vidíme zde i oči s řasami, obočí, nos, ústa a uši. Hlavu s trupem spojuje krk."
Nyní pokračuje Franta: "Na zadní části trupu jsou záda. Vpředu je hrudník a břicho. Horní končetiny jsou ruce, které mají tyto části; pěst, zápěstí, dolní rameno, loket a horní rameno. Dolní končetiny, neboli nohy mají tyto části; chodidlo, pata, kotník, lýtko, koleno, stehno.”
"Děti" - říká soudružka učitelka -, "na tomto obrázku se podíváme, jak se dostaly choroboplodné zárodky do Martina těla. Šipka vede z jejích špinavých rukou přes ústa do žaludku a jater. Marta se tedy nakazila proto, že jedla špinavýma rukama, nebo si neumyla ovoce. Nyní se však ještě podíváme, kde leží ostatní vnitřní orgány našeho těla.
V ústech jsou jazyk a zuby. Zde jsou plíce, kterými dýcháme a srdce, které nám pohání krev do těla podobně jako motor pohání auta. Na obou stranách páteře jsou ledviny. V břišní dutině jsou střeva.”
Aby si děti zapamatovaly, jak se mají chovat proti šíření infekčních chorob, udělali si nástěnku s různými nápisy.
První nápis zněl: Časté větrání třídy. To znamená, že ve třídě je třeba vždy otevřít okna, když žáci vyjdou o přestávce na chodbu nebo na dvůr. Když venku není moc zima, jedno okno může zůstat otevřeno i o vyučování.
Druhý nápis nás upozorňuje na to, abychom si při kašlání a kýchání vždy zakryli ústa kapesníkem.
Po každém použití záchodu si musíme ruce umýt mýdlem.
Nejen doma, ale i ve školní jídelně si umyjeme ruce před jídlem. Jíme příborem a nechytáme jídlo rukama.
Další nápis nás upozorňuje, abychom dodržovali všeobecné hygienické zásady. To znamená, že se pravidelně koupeme, myjeme se mýdlem a večer teplou vodou. Utíráme se do čistého ručníku. Nezapomeneme si pravidelně čistit zuby kartáčkem a zubní pastou. Oblékáme si čisté prádlo a šaty, obujeme si čisté boty. Vlasy si češeme hřebenem, večer si je dobře vykartáčujeme kartáčem.
Nesmíme jíst neumyté ovoce a zeleninu. Špinavé ovoce je plné choroboplodných zárodků. Proto si jej vždy důkladně omyjeme pod tekoucím proudem vody.
I otužováním těla předejdeme nemocem. Plavání v bazénu je bezpečné a zdravé. Teplé, letní sluníčko nás dobře prohřeje a opálí. Opalovat se musíme postupně, aby nás slunce nespálilo.
V létě je třeba využít každou volnou chvíli, abychom se pohybovali na čerstvém vzduchu. Cvičíme na hřištích a hrajeme s míčem fotbal a různé sportovní hry. Jezdíme na kole po běžných cestách. Chodíme na vycházky do hor a lesů.
Ani v zimě nesedíme celý den v teplém pokoji. Když je led a sníh, můžeme bruslit, lyžovat, sáňkovat a stavět sněhuláka. Když nemrzne a není sníh, chodíme na procházky do přírody, abychom si provětrali plíce.
Martu už propustili z nemocnice. Maminka děkuje lékaři za starostlivost. Za Martino léčení neplatila nic, nemocniční ošetření a léky dostávají nemocní v naší vlasti zdarma. Lékař předává mamince předpis a upozorňuje ji, že Marta ještě není zcela zdravá, musí dodržet předepsanou dietu.
Marta je konečně doma. Má už hlad, ale ví, že smí jíst pouze dietní jídla. Maminka jí připravila dušené maso, bramborovou kaši a kompot.
Marta se už zotavuje z těžké nemoci. Prochází se po zahradě, odpočívá na lehátku, trochu se už učí.
Marta cestuje na doléčení do lázní - do Karlových Varů. V Karlových Varech jsou léčivé prameny, jejichž voda léčí nemoci žaludku a jater. Tady a v ostatních lázních se léčí pacienti také zdarma.
Marta dostala novou pitnou skleničku, ze které pije vždy před jídlem léčivou vodu. Voda vytéká z pramene. Je teplá, má hořkou, slanou chuť. To však Martě nevadí, hlavní, že se od ní uzdraví.
Marta je už zcela zdravá. Může se vrátit do školy. Spolužáci a soudružka učitelka ji přivítají s radostí. Soudružka učitelka říká:
"Vidíte, děti, kolik týdnů to trvalo, než se Marta uzdravila. Hodně si vytrpěla. Náš stát vynaložil na její léčení spoustu peněz. Kdyby si byla dávala větší pozor, nebyla by onemocněla. Raději udržujte hygienické zásady, o kterých jsme se učili, aby jste předešli nemocem."
Marta už si smí hrát s dětmi. Děti se těší, že mohou být na čerstvém vzduchu. I sluníčko se na ně usmívá.