Nebudete však jezdit jenom po rovných silnicích. Čekají vás také jízdy terénem. Pak jistě přijde vhod takový menší trénink. Dovedli byste například projet pěšinkou dlouhou čtyři metry a širokou jen dvacet centimetrů? Tak jak ji představuje položené prkno? Uměli byste přejet přes houpačky? K jejímu sestrojení stačí kulatina o průměru dvacet až třicet centimetrů a prkno dlouhé rovněž čtyři metry.
Jistě najdete nějaké prostranství, kde si budete moci postavit dva soustředné kruhy (r = 3,5 m, 4 m) a úzkou, asi 0,5 m širokou pěšinkou pak projíždět. I průjezd pískovištěm patří mezi velmi obtížné cvičení. Zkuste ale raději nejdříve projíždět kratším úsekem pískoviště v délce asi dva metry.
Slalomovou dráhu si postavíte snadno. Jednotlivé tyčky by měly být od sebe vzdáleny nejvýše sedm metrů. Zdatní cyklisté mohou zkusit průjezd slalomovou dráhou a držet se při tom jenom jednou rukou řídítek. To vše můžete samozřejmě zkoušet jenom mimo silniční provoz - na hřišti, na louce apod. Při jízdě po lesní pěšině se budete muset často shýbat; podobnou situaci si můžete připravit také. Branku udělejte vysokou asi jeden a půl metru.
Nepoznáváte náhodou v některém z těchto \"hrdinů\" svého kamaráda? Tak jezdí opravdu jenom ti, kteří se chtějí dostat co nejrychleji do nemocnice. Nezapomeňte! Tyto způsoby jízdy jsou velmi nebezpečné a jsou zakázány.
Při jízdě v silničním provozu musí každý řidič stále pozorně sledovat vozovku. Nikdy nemůžete vědět, co udělá řidič jedoucí před vámi. Stačí chvilka nepozornosti ... Náš cyklista jistě pár týdnů své jízdní kolo neuvidí. K podobné nehodě může také dojít, budete-li jezdit v těsné blízkosti za jinými vozidly. Pamatujte: čím větší rychlost jízdy, tím větší vzdálenost za vozidlem jedoucím před námi. Ve dvou na jízdním kole vůbec jezdit nesmíte. Jenom osoby starší osmnácti let mohou vézt dítě mladší sedmi let, a to jenom tehdy, jestliže je na jízdním kole před cyklistou umístěno sedátko a stupačky.
Při jízdě po vozovce musí cyklisté jezdit při pravém okraji. Smějí také jezdit po krajnici. Pak ale nesmějí ohrozit chodce a musí se jim vyhnout. Cyklista na žlutém kole zdržuje provoz. Jeho počínání je velmi nebezpečné. Uprostřed vozovky bývá někdy vyznačena dopravní značka vodorovná: \"Podélná čára přerušovaná\", která rozděluje vozovku na dvě části. Podobně i okraj vozovky může být vyznačen podélnou čarou souvislou nebo přerušovanou, která odděluje vozovku od krajnice.
Při projíždění zatáček si cyklisté musí počínat velmi opatrně. Právě zde je nutno bezpodmínečně dodržovat povinnost jezdit co nejvíce u pravého okraje vozovky. Jenom neukázněný cyklista si v zatáčce zkracuje cestu - \"řeže zatáčku\". Na důležitých silnicích bývá vozovka v zatáčkách rozdělena dopravní značkou vodorovnou \"Podélná čára souvislá\" na dvě části. Tuto čáru smějí vozidla přejíždět jen když vyjíždějí ze silnice nebo objíždějí překážku. Jinak ne.
Dopravní značky, které upozorňují řidiče na zatáčky, jsou umístěny ve vzdálenosti 90 - 250 metrů před zatáčkou. Vzdálenost umístění je závislá na místní situaci. Je-li zatáček více, je pod značkou dodatková tabulka, na níž je vyznačen počet zatáček (D), nebo délka úseku silnice, na kterém jsou zatáčky (F). A)Dvojitá zatáčka, první vlevo. B)Zatáčka vpravo. C)Dvojitá zatáčka, první vpravo. D)Dvojitá zatáčka, první vpravo, dodatková tabulka s vyznačeným počtem zatáček. E)Zatáčka vpravo. F)Dvojitá zatáčka, první vlevo, dodatková tabulka: zatáčky v úseku 2 km.
Silnice ovšem nevede stále jenom po rovině. Někdy musíte pořádně \"šlápnout do pedálů\", abyste se dostali k cíli své cesty. Při jízdě do kopce je nutno využívat co nejvíce váhy těla. Je-li kopec prudší, pak vysedněte a při mírném vyklánění kola do stran celou silou i váhou těla tlačte do šlapátek. Na silnici s hustým provozem je bezpečnější sesednout s kola a vyjít kopec pěšky. Pak půjdete samozřejmě po pravém okraji silnice. Při sjíždění s kopce je dobré mít obě kliky šlapátek ve vodorovné poloze, protože tak můžete nejúčinněji sešlapovat zadní brzdu nebo vést kolo, máte-li ruční zadní brzdu. Při jízdě s kopce musí cyklista pozorně sledovat nejen provoz na silnici, ale také povrch vozovky. Snadno by při velké rychlosti na špatném povrchu vozovky mořil dostat smyk. Výstražná dopravní značka \"Nebezpečné klesání“ bývá umístěna před klesáním větším než 10 % ve vzdálenosti 90 - 250 metrů.
Za deště jezdí všechna vozidla pomaleji. Na mokré vozovce totiž mohou automobily snadno dostat smyk. Ještě nebezpečnější je jízda na motocyklech a na jízdních kolech. Dvě kola jsou přece jen méně než čtyři. A cyklista, který má na pneumatikách ojetý vzorek, neprojede na kole ani první zatáčku. Smyk mohou dostat vozidla i na suché vozovce. To je závislé na kvalitě jejího povrchu a jejím charakteru (například ve špatně klopených zatáčkách). Taková místa jsou označována dopravní značkou výstražnou \"Nebezpečí smyku\".
V silničním provozu nejsi nikdy sám. Musíš vždy jezdit tak, aby všem ostatním řidičům i chodcům bylo jasné, co zamýšlíš v nejbližším okamžiku udělat. Jednou z největších chyb, které se cyklisté často dopouštějí, je náhlé zastavení. Co když řidič automobilu, který jede za vámi, již nestačí zabrzdit. Brzděte proto vždy pomalu plynule a před zastavením zajeďte až k samému okraji vozovky, na silnici případně až na krajnici.
Na nebezpečná místa na silnicích a na ulicích vás upozorňují dopravní značky výstražné. Některé jste již viděli na předchozích obrázcích. Tyto značky bývají umisťovány před nebezpečnými místy obvykle ve vzdálenosti 90 - 250 metrů. A)Zúžená vozovka. B)Příčná stružka nebo hrbol. C)Pozor, děti! - bývá umístěna ve vzdálenosti 25 metrů před příslušným místem. D)Pozor, zvířata! E)Práce na silnici. F)Jiné nebezpečí.
Za snížené viditelností, to znamená v mlze, v noci, za soumraku, při sněžení apod. je jízda na jízdním kole velmi nebezpečná. Vždy v těchto případech musíte mít samozřejmě rozsvícen světlomet i zadní červené světlo, ale přesto vás snadno mohou řidiči projíždějících vozidel přehlédnout. Při míjení se dvou svítících vozidel jsou řidiči v určitém okamžiku oslněni světlem protijedoucího vozidla tak, že na vozovku vůbec nevidí. Proto, musíte-li opravdu v noci nebo v mlze na jízdním kole vyjet, ještě vždy co nejvíce u pravého okraje vozovky.
A teď již snad můžeme vyjet. Ale pozor! Nejprve musíme dát přednost v jízdě všem vozidlům, která jedou stejným směrem. Teprve pak je možno vyjet od okraje vozovky. Znamení o vyjíždění se v tomto případě nesmí dávat.
Při vyjíždění z průjezdu, ze dvora nebo z jiných míst, která leží mimo silniční provoz (např. z polní nebo lesní cesty) je cyklista povinen dát přednost v jízdě všem vozidlům jedoucím po vozovce. Znamení o změně směru jízdy samozřejmě dávat nemusí. Všimněte si, jak se cyklista na obrázku pozorně rozhlíží.
Čert nikdy nespí a někdy se stane, že pro nějakou drobnou závadu na jízdním kole musíte kolo vést. Po které straně silnice půjdete? Cyklista, který jízdní kolo vede, je povinen jít vždy po pravém okraji vozovky - a to jak na silnici, tak i na ulici. Řídí se tedy stejnými pravidly, jako kdyby na kole jel. Musí také uposlechnout příkazů a zákazů dopravních značek. Jistě jste si všimli, že cyklista drží své kolo po své levé straně směrem do vozovky - je to bezpečnější.
Takto jistě nikdo z vás nejezdí. Nejenom, že je to vůči chodcům bezohledné, ale cyklista je také odpovědný za škodu, kterou způsobil.
Jak se asi zachová cyklista na obrázku? Zastaví před vyznačeným přechodem pro chodce nebo ne? Na místo, kde přecházejí chodci, jsou řidiči upozorněni výstražnou značkou \"Pozor, přechod pro chodce\", která je umístěna dvacet pět metrů před přechodem. Každý řidič má zpomalit jízdu (tak, aby mohl podle potřeby i případně zastavit) a umožnit chodcům přecházení.
Chodci však také přecházejí mimo vyznačené přechody. Jak si počínat při jejich objíždění je vidět z obrázku. Chodce, který před námi přechází vozovku , objíždíme vždy za jeho zády. Je to jistější. Nikdy totiž nemůžeme vědět, zda chodec náhle nezrychlí chůzi, a pak už by bylo pozdě měnit směr jízdy nebo brzdit.
V mnoha ulicích ve městech mohou vozidla jezdit pouze jedním směrem. Je to proto, aby se urychlil provoz. Na straně, ze které se smí do ulice vjíždět, je dopravní značka informativní \"Jednosměrný provoz\", z druhé strany je dopravní značka \"Zákaz vjezdu všech vozidel\".
Některá místa na vozovce jsou tak úzká, že se na nich nemohou proti jedoucí vozidla míjet. Je proto dopravními značkami určena přednost v jízdě z jedné strany. Cyklista na obrázku přijíždí k zúženému místu. Dopravní značka \"Dej přednost v jízdě protijedoucím vozidlům\" mu přikazuje zpomalit jízdu a jede-li v protisměru vozidlo, zastavit. Druhá strana zúženého místa je označena dopravní značkou \"Přednost v jízdě před protijedoucími vozidly\".
Cestu, která je označena dopravní značkou \"Stezka pro cyklisty\", nesmějí používat žádní jiní účastníci silničního provozu, to znamená - ani chodci, ani jiná vozidla. Jestliže tato cesta vede podél vozovky, je cyklista povinen vybočit ze silnice nebo ulice a jel po ní.
Do silnic, ulic a na cesty označené těmito dopravními značkami nesmějí cyklisté vjíždět: A)Zákaz vjezdu všech vozidel (v obou směrech). B)Zákaz vjezdu cyklistů. C)Zákaz vjezdu vyznačených vozidel. D)Stezka pro chodce. E)Dálnice. F) Jiný zákaz (Průjezd zakázán) - Do ulic označených touto dopravní značkou smějí vozidla - tedy i cyklisté - vjíždět k vyřízení jakékoliv záležitosti. Nesmějí však touto ulici projet bez zastavení.
Další zákazové a příkazové značky: A)Omezená rychlost - vozidla smějí v úseku, který je označen touto dopravní značkou, jet rychlostí nejvýše takovou, jaká je na dopravní značce vyznačena. B)Konec omezené rychlosti. C)Nejnižší dovolená rychlost - vozidla smějí v úseku, který je označen touto dopravní značkou, jet pouze větší rychlostí, než jaká je uvedena na dopravní značce. D)Zákaz zvukových výstražných znamení - pro cyklisty znamená tato dopravní značka zákaz používání zvonku. E)Konec zákazu zvukových výstražných znamení. Platnost zákazu a příkazu konci obvykle na první křižovatce, ovšem není-li již dříve ukončena příslušnou dopravní značkou „Konec zákazu ….“.
Cyklisté smějí jezdit na vozovce pouze po jednom za sebou. Tak jak jedou ti dva chlapci na obrázku jistě vy nejezdíte. Nejenom že jedou vedle sebe a zdržují ostatní vozidla, ale také se baví a vůbec nesledují provoz okolo sebe
Ano. Tak to má být. Vždyť jízdní kolo je pro vás nejvhodnějším dopravním prostředkem. Chlapci a děvčata z cyklistických nebo turistických kroužků navštěvují známá i neznámá místa naší krásné vlasti. Nejsou závislí na jízdních řádech vlaků a autobusů. Mohou se s jízdním kolem dostat i na taková místa, kam nemůže žádný automobil. Provozují jeden z nejzdravějších sportů.
A)Návěsť před křižovatkou - vyznačuje, kterými směry vedou silnice na nejbližší křižovatce. B)Směrová tabule (se dvěma cíli). C)Směrová tabule (s jedním cílem). 0) Slepá ulice. E)Návěsť před křižovatkou - upozorňuje řidiče na to, jak se mají řadit před nejbližší křižovatkou. F)Směrová tabule (s jedním cílem).