y
V obchodě
Někteří pracovníci obchodu přicházejí za spotřebitelem až na místo, kde právě potřebuje jejich službu. Vidíme je často na plovárnách, na fotbalových hřištích, ve vlacích. Prodávají nápoje, cukrovinky, zákusky a drobné upomínkové předměty.
Na mnohých místech – hlavně ve větších městech se setkáváme s pouličními stánky. Prodává se v nich ovoce, zelenina, nápoje, občerstvení, ale i knihy, časopisy, noviny, květiny, upomínkové předměty a jiné věci. Často se v nich prodává i v neděli a ve svátky. To zákazníci rádi využívají.
Rychle ubývá starých obchodů s malými výklady, nečistými a špatně osvětlenými, úzkými, tmavými vchody a s nepěknými vývěsními tabulemi. Několik se jich ještě uchovalo, jako památka na dobu, v jakém prostředí se kdysi obchodovalo.
Uvnitř starého obchodu to vypadalo jako ve skladišti, zboží bylo v pytlích, v bednách a v zásuvkách, zákazník si ho nemohl prohlédnout. Byl tu obyčejně jeden prodavač, který zboží přinášel, vážil, balil, ale současně bral i peníze. Jeho rukama se dostávalo na potraviny hodně zárodků různých chorob. V takových obchodech by lidé už neradi kupovali.
Rozvoj socialistického obchodu přinesl mnoho změn v zařízení a vybavení prodejen. Obchody poutají zákazníky vkusnými vývěsními tabulemi, světelnými nápisy, pěkně upravenými výklady, čistotou prostředí. Do takových obchodů přicházejí lidé rádi.
Některé výklady v obchodech jsou upravené tak vkusně, že přímo lákají ke koupi vystavovaného zboží. Umět zboží pěkně nabídnout je též součást obchodní šikovnosti. Proto se v moderním obchodě stále víc uplatňují výtvarníci a aranžéři.
Někdy nemá kupující se zbožím, které chce koupit, dost zkušeností, neumí se při koupi rozhodnout. Ochotní prodavači mu poradí, některé druhy výrobků předvedou v činnosti, upozorní na jejich vlastnosti, na různé ceny podle provedení, na způsob využití. V našem obchodě se stále více uplatňuje zásada: nakupujte u odborníků.
Umět dobře vybrat a správně koupit není nikdy lehké. Když se to podaří, zákazník je spokojený.
V některých obchodech je dovoleno si zboží prohlížet. Kupující to využívají a kupují to, co se jim doopravdy zalíbí.
Nejvíc volnosti při nákupu zboží pro denní běžnou potřebu mají kupující v samoobsluze. Takové obchody se teď zřizují ve městech i na vesnici. Stále jich přibývá. Nyní jednu samoobsluhu navštívíme a dobře si ji prohlédneme.
Hned za vstupem do samoobsluhy jsou připraveny nákupní košíky. Každý kupující si vezme jeden, prochází samoobsluhou, vybírá zboží a ukládá ho do košíku.
Zboží v samoobsluze je vystaveno tak, aby k němu měl zákazník volný přístup. Je uspořádáno podle druhů. Nad jednotlivými odděleními bývají nadpisy.
U každého druhu je uvedená cena. Většina zboží se prodává v původním balení, prodavači už na výrobky nesahají a hlavně jídlo neberou do ruky.
Nakupovat v samoobsluze je výhodné, protože kupující zákazník si může každé zboží dobře prohlédnout. U některých výrobků /např. u másla, tvarohu, mléka, tuků/ je dobré se podívat na datum výroby a přesvědčit se, zda je zboží čerstvé.
Se zbožím v košíku jde zákazník k pokladně. Tady vyndá věci z košíku a pokladní zaznamenává na pásce pokladny jednotlivé ceny. Konečnou hodnotu potom oznámí kupujícímu a ten celý nákup zaplatí. Až potom si zakoupené věci uloží do své tašky.
Zaměstnané ženy rády také nakupují v prodejnách polotovarů. Potraviny jsou připravené tak, že se mohou hned uvařit, upéct nebo jinak upravovat. Dobrý oběd nebo večeře jsou brzo připravené. Nákup v polotovarech šetří čas.
Místo mnohých bývalých jednotlivých obchodů s různým zbožím se teď dává přednost budování velkých obchodních domů. Některé obchodní domy jsou velké mnohaposchoďové paláce. Jsou to významná obchodní střediska.
Každé poschodí obchodního domu má jiný vzhled. V poschodí s látkami, obleky a koberci je to úplně jiné, než na poschodí s nábytkem nebo s hračkami. Při nákupu v obchodním domě můžeme nakoupit v krátké době různé zboží, neztrácíme čas obcházením různých prodejen. Některými obchodními domy projde denně několik tisíc zákazníků.
V některých městech jsou velké obchodní domy se zbožím pro děti a mládež. Dětem se tu líbí hlavně hračky, ale rodiče sem chodí dětem kupovat i oblečení, prádlo, obuv a různé potřeby. Bývá tu velký výběr, některé zboží pro děti a mládež se prodáva jen v těchto obchodních domech.