y
Petr na rybách
Žáci tvoří názvy k obrázkům, vyprávějí děj podle této osnovy. Hledají hlavní myšlenku a charakterizují ji a zevšeobecňují jednou větou. Např.: Čistá voda je naše živitelka. Chraňme vodní toky před znečistěním. Kovový šrot patří do sběru, ne do řek. Když chceme zdravě žít, musíme mít zdravé životní prostředí, atd. Jde o to, aby žáci vystihli ideovou a mravní hodnotu díla: ochraňovat a vytvářet životní prostředí, pěstovat vztah k tomu, co pomáhá ke krásnému a lepšímu životu. Tak, aby se i děti učily dívat se okolo sebe, ale nejen vidět, také přemýšlet a konat. /Např.: Udržování osobní čistoty, úpravy domácího, školního a veřejného prostoru, atd./
Z literárního hlediska žáci aplikují poznatky, získané z pohádkové oblasti. Např. vyhledávají realistické prvky, to, co se shoduje se skutečností, např. chlapec chytá ryby, na dně vody je šrot, strážník, sběrna, obchod s potravinami, dárkový koš a pod. Ale také poznávají uměle vytvořenou představu, fikci, která skutečnosti neodpovídá. Ryby se chovají jako lidé, touží po zdravých životních podmínkách, děkují za porozumění.
Diafilm poskytuje podněty na samostatnou práci ve skupiných, především v rámci domácí přípravy /pro nedostatek času ve vyučovací hodině/. Např. 1. skupina si připraví pantomimu, pohybovou hru beze slov, vystihující jednotlivé situace z diafilmu. Ostatní žáci budou hádat, jaký je to výjev, 2. skupina vytvoří text pro Petra /v 1. osobě/ na téma Jak jsem chytal ryby, 3. skupina vymyslí dialog pro Petra a strážníka, 4. skupina se bude zabývat tématem Jak pomůžeme zkrášlit své okolí /např. ve třídě, okolo domu, jako členové kroužku ochránců přírody a pod./
Petr jde na ryby,