Jawa 500 OHC Výkon cca 50 HP Rychlost 200 km-hod
Proto jsou závodní motocykly našich továren svěřovány jen nejlepším závodníkům, jejichž jména jste už jistě slyšeli.
Známý je závodník Václav Parus, kterého vidíme v závodě v Holandsku, kde zvítězil na stroji ČZ 150 OHC. Aerodynamický kryt snižuje odpor vzduchu a přispívá ke zvýšení rychlosti stroje.
Jiný známý závodník je Gustav Havel, kterého vidíme na Jawě 500 OHC při vítězné jízdě na Pražském okruhu míru. Všimněte si soustředěného výrazu jezdce.
Těsně za sebou projíždějí jezdci stokilometrovou rychlostí zatáčku. V tomto napínavém boji v Holandsku zvítězil náš Koštíř (č.91) na Jawě 500 OHC.
Kromě silničních závodů jezdí se také závody na ploché dráze. Tyto dráhy mají tvar elipsy a mají buď pískový, škvárový nebo travnatý povrch.
Závody na ploché dráze vyžadují zvláštní styl jízdy. Jezdci se opírají levou nohou o zem a projíždějí zatáčku smykem.
Stroje pro ploché dráhy jsou jiné, než stroje pro silniční závody. Jsou lehké konstrukce a nemají brzdy. Zde vidíme stroj známého jezdce Ing. Hugo Rosáka. Je to stroj naší výroby, značky ESO.
Naši plošináři Lucák, Rosák, Stanislav a jiní jsou známi nejen u nás, ale i v zahraničí. Stroje jsou tak výkonné, že při rozjezdu vyskakuje přední kolo do výše, jak vidíme u stroje č.44, který řídí Stanislav.
Závodní dráhy mohou být i tam, kde se obvykle nejezdí – v přírodním neupraveném terénu. Jsou to známé terénní jízdy.
Obtížná, často nesjízdná trať terénních jízd bývá obvykle těžkou zkouškou pro jezdce i pro stroje. Tyto jízdy mají branný význam.
Trať terénních jízd vede často prudkými srázy, tzv. „stoupačkami“. Po vyjetí svahu letí stroj ve vzduchu a jezdec jej musí dokonale ovládat, aby nespadl.
Nejtěžší jízdou je motocyklová soutěž „Šestidenní“. Obraz jasně ukazuje, že to není žádná výletní jízda.
Po šest dnů jedou jezdci v dešti, blátě, po nesjízdných horských stezkách, bahnitými brody a jen ti nejlepší soutěž dokončí.
Roku 1954 se jela „29. šestidenní“ v Anglii a naši jezdci zvítězili. Dobyli nejvyšší mezinárodní trofeje a 13 zlatých, 3 stříbrné a 2 bronzové medaile. Na obrázku vidíme vítězné družstvo.
Na závodních drahách si ověřuje továrna rychlost, ovladatelnost a stabilitu svých strojů. Vidíme závodníka Sedláka (č.24) na stroji ESO 500 naší výroby a závodníka Havla (č.29) na stroji JAWA 500 OHC v odvážném sklonu v zatáčce.
Závodníci sdělují své poznatky technikům a konstruktérům, kteří přenášejí jejich zkušenosti do výroby. Zde vidíme závodníka Havla po závodě v kruhu továrních pracovníků.
Výsledkem zkušeností ze závodů je nový typ motocyklu JAWA-ČZ, který dobře znáte a který se vám jistě líbí. Je to typ 250 ccm.
Když se u závodních strojů osvědčilo dokonalé teleskopické pérování, použilo se ho i v seriové výrobě. Vlevo vidíme detail zadního kola seriového motocyklu JAWA-ČZ, vpravo detail zadního kola závodního stroje.
Na závodních strojích bylo vyzkoušeno i řízení, brzdy a stabilita nových typů JAWA-ČZ. Vlevo přední kolo sériového motocyklu, vpravo závodního stroje.
Z uvedených příkladů vidíme, že závodní dráhy jsou laboratořemi továren, kde jsou při zvýšeném namáhání vyzkoušena všechna technická zlepšení motocyklů. Snímek ze závodu v Holandsku nám ukazuje závodníka Havla (č.94) v čele jezdců.
Stejně jako továrny motocyklů zlepšují i továrny automobilů výrobu podle zkušenosti ze závodu. Vidíme start závodních vozů Tatra-monopost (č.2 a3) a vozu Škoda.
Závodní vozy Škoda z Automobilových závodů v Mladé Boleslavi, řízené známými jezdci Bobkem, Netušilem a Fouskem, ujely už tisíce kilometrů na závodních drahách.
A zde: výsledek zkušeností ze závodů. Krásný, rychlý a spolehlivý automobil Škoda 1200.
Z Tatry v Kopřivnici vyjely na závodní dráhy štíhlé, nízké, rychlé závodní vozy Tatra-monopost, řízené zkušenými jezdci Pavelkou a Veřmiřovským.
Zatáčky projíždějí plným plynem, bez smyku, jako po kolejích. Takovou mají stabilitu. Řidič sedí nad předními koly, motor má za sebou. Za volantem Pavelka.
Rychlé vozy značky EMW z Německé demokratické republiky jsou nebezpečnými soupeři vozů Tatra-monopost i vozů Škoda. Taková konkurence na závodních drahách je však zdravá a prospěšná.
Skvělé jízdní vlastnosti závodních vozů Tatra-monopost – rychlost, stabilitu, spolehlivost – převzaly sériové aerodynamické Tatraplany.
Až budete na závodních drahách sledovat závodníky, uvědomte si, že bojují také o vítězství nad technickými problémy. Souboj jezdců: Hallmaiera (č.96) západní Německo, našeho Koštíře (č.60) a Paruse (č.62) v závodě „Velká cena Československa“.
Přátelé motorismu, přihlaste se do Svazarmu, kde získáte základy a potřebnéznalosti. Možná, že mnozí z vás se stanou závodníky a dosáhnou takového mistrovství jako úspěšný jezdec Gustav Havel.