Odbočování vpravo je mnohem jednodušší. Před křižovatkou se cyklista zařadí co nejvíce k pravému okraji, dá znamení o změně směru jízdy pravou paží a odbočuje. Při odbočování vpravo i vlevo musí být řidiči ohleduplní k chodcům. Dopravní značka \"Zákaz odbočování vlevo\" zakazuje na první křižovatce za touto značkou všem řidičům odbočit vlevo.
Znamení o změně směru jízdy musí dát cyklista včas zřetelným upažením a vždy pouze před započetím úkonu. To znamená - před odbočováním, předjížděním, objížděním překážky apod. Za snížené viditelnosti, jestliže není silnice dostatečně osvětlena veřejným osvětlením, se znamení paží nesmí dávat a cyklista je povinen dát přednost v jízdě nejenom protijedoucím vozidlům, ale i těm, která jedou za ním.
Každý chodec i cyklista by se měl v silničním provozu chovat tak, aby všichni ostatní účastníci silničního provozu z jejich chůze nebo jízdy poznali, co v nejbližším okamžiku hodlají udělat. Před křižovatkou jsou dva jízdní pruhy (dvoustopá vozidla mohou přijíždět ke křižovatce ve dvou řadách). Zde se musí cyklista, který odbočuje vlevo nebo jede přímo, zařadit do levého jízdního pruhu a cyklista, který odbočuje vpravo, do pravého jízdního pruhu.
Jestliže jsou před křižovatkou jízdní pruhy vyznačeny podélnými čarami souvislými a šipkami, zařadí se vozidlo vždy do toho jízdního pruhu, ve kterém bude dále pokračovat v jízdě. Osobní automobil se zařadil do levého jízdního pruhu - odbočuje vlevo, cyklista do prostředního pruhu - pokračuje v jízdě přímo a žlutý elektrický vozík do pravého jízdního pruhu - odbočuje doprava.
Jak se mají vozidla řadit před křižovatkou nebo v jakém směru mohou nebo musí pokračovat v jízdě, muže být určeno i dopravními značkami \"Přikázaný směr jízdy\". Řidič je povinen příkazu těchto dopravních značek uposlechnout.
Staniční ostrůvek mohou řidiči vozidel objíždět z obou stran. Jestliže však je před ostrůvkem nebo na něm umístěna dopravní značka \"Přikázaný směr jízdy\" (jako na obrázku), musí jej objíždět řidiči zprava. Dopravní značky \"Přikázaný směr jízdy\" určují také způsob, jakým se má objíždět překážka v silničním provozu.
Na křižovatce silnic, kde není přednost v jízdě určena dopravními značkami, má přednost v jízdě vždy vozidlo přijíždějící zprava. Cyklista musí dát tedy přednost v jízdě automobilu, který přijíždí zprava. Přitom vůbec nezáleží na tom, kterým směrem bude automobil pokračovat v jízdě.
Zde zase řidič automobilu musí dát přednost v jízdě cyklistce, která přijíždí zprava.
Řekne ses: \"Musí dát přednost v jízdě!\" Ano, ale jsou i takoví řidiči, kteří toto pravidlo dodržují jen velmi neradi. Může se také stát, že řidič přehlédne vozidlo přijíždějící zprava. I s tím je nutno počítat. Cyklista v modré bundě je neukázněný a vynucuje si přednost v jízdě. Před křižovatkou, kde není přednost v jízdě upravena dopravními značkami, vždy zpomalte rychlost jízdy a jestliže vozidlo, které by vám mělo dát přednost v jízdě, jede příliš rychle, raději zastavte.
Přijíždíte na kole k této křižovatce. Určete rychle, zda cyklista může do křižovatky ihned vjet? A teď: V jakém pořadí projedou vozidla křižovatkou. Správná odpověď: 1. chodec s vozíkem, 2. nákladní automobil, 3. cyklista.
Protijedoucí vozidla, která na křižovatce odbočují vlevo, mohou odbočovat současně a míjejí se vlevo.
Ke křižovatce přijela tato tři vozidla. Je to dosti obvyklá situace. A přece její řešení není tak jednoduché. Zprava volno má cyklista, proto vjede do křižovatky jako první. Zde však musí dát přednost v jízdě protijedoucímu automobilu. Ten vjede do křižovatky, avšak musí dát přednost v jízdě červenému automobilu, který přijíždí zprava. Jako první tedy projede celou křižovatkou červený automobil, jako druhý modrý automobil, a teprve pak dokončí odbočování cyklista. Zkuste si vytvořit podobné situace na tabuli nebo na stolní cvičné křižovatce.
Na mnoha křižovatkách je přednost v jízdě určena dopravními značkami, které rozlišují silnice na hlavní a vedlejší. Cyklista, který přijíždí ke křižovatce označené dopravní značkou \"Dej přednost v jízdě!\", je povinen dát přednost v jízdě všem vozidlům, která jedou po hlavní silnici. Na příkaz této dopravní značky musí řidič zpomalit rychlost jízdy, případně zastavit a přesvědčit se, zda může vjet do křižovatky. Jestliže má cyklista dostatečný rozhled do obou stran hlavní silnice a vidí, že nic nejede, může pokračovat v jízdě. Jestliže po hlavní silnici přijíždí vozidlo, musí zastavit.
Na příkaz dopravní značky \"Stůj, dej přednost v jízdě!\" je cyklista povinen před křižovatkou s hlavní silnicí vždy zastavit. Zastaví vždy na takovém místě, odkud má dobrý výhled do křižovatky.
Z označení křižovatky jistě snadno poznáte, která silnice je hlavní a která je vedlejší. Hlavní silnice bývá ve venkovském prostředí označována dopravní značkou \"Křižovatka s vedlejší silnicí\". Cyklista, který přijíždí po hlavní silnici, má tedy přednost v jízdě před osobním automobilem přijíždějícím po vedlejší silnici.
Ve městech je hlavní silnice označována dopravní značkou \"Hlavní silnice\". Cyklista přijíždí po hlavní silnici a může tedy vjet do křižovatky. Protože však odbočuje vlevo, musí dat přednost v jízdě proti jedoucímu osobnímu automobilu, který rovněž přijíždí po hlavní silnici. Určete nyní v jakém pořadí projedou vozidla křižovatkou? 1 červený osobní automobil, 2. cyklista, 3. žlutý osobní automobil.
Určete, která silnice je hlavní a která je vedlejší! Nyní již snadno vysvětlíte v jakém pořadí projedou vozidla křižovatkou. Ale pozor! Nezapomeňte na pravidlo o odbočování vlevo! Jako první projede křižovatkou motocyklista, který přijíždí po hlavní silnici a jako druhý nákladní automobil, který však při odbočování vlevo mu musí dát přednost v jízdě. Pak teprve mohou jet vozidla, která přijíždějí no vedlejší silnici, přičemž osobní automobil odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě cyklistovi. Pořadí vozidel: 1. motocykl, 2. nákladní automobil, 3. cyklista, 4. osobní automobil.
Situace na křižovatkách ale nebývá vždy tak jednoduchá. Někdy hlavní silnice nepokračuje přímým směrem. Směr hlavní silnice a tedy i přednost v jízdě je vyznačena na dodatkové tabulce, která je umístěna před vlastní dopravní značkou. I na této křižovatce však platí stejná pravidla o přednosti v jízdě. Nejprve projedou křižovatkou vozidla, která přijíždějí po hlavní silnici, přičemž vůbec nezáleží na tom, kterým směrem budou pokračovat v jízdě. Potom teprve pojedou vozidla, která přijíždějí po vedlejší silnici. Mezi vozidly, která současně přijíždějí po hlavní silnici nebo po vedlejší silnici, platí pravidlo o přednosti v jízdě vozidel přijíždějících zprava. Pořadí vozidel i 1. osobní automobil, 2, motocyklista, 3. cyklista.
Zde je podobná situace. Určete sami v jakém pořadí projedou vozidla křižovatkou! Po hlavní silnici přijíždějí cyklista a nákladní automobil. Oba mohou projet křižovatkou současně. Teprve pak mohou projet křižovatkou vozidla přijíždějící po vedlejší silnici, červený osobní automobil musí dát přednost v jízdě žlutému osobnímu automobilu podle pravidla o přednosti v jízdě vozidel přijíždějících zprava. Pořadí vozidel: 1.-2. cyklista a nákladní automobil současně, 3. žlutý osobní automobil, 4. červený osobní automobil.
Na některých křižovatkách se stýká více než dvě ulice nebo silnice. Kdo zná základní pravidla o předností v jízdě na křižovatkách, jistě se i na nich bude umět orientovat. Zopakujme si je:1.Vozidlo, které přijíždí po hlavní silnici, má přednost v jízdě před vozidlem, které přijíždí po vedlejší silnici. 2.Na křižovatkách nerozlišených dopravními značkami nebo při výjezdu z vedlejších nebo hlavních silnic, které ústí do křižovatky vedle sebe, mají přednost v jízdě vozidla přijíždějící zprava. 3.Při odbočování vlevo je povinen dát řidič přednost v jízdě všem protijedoucím vozidlům (tramvajím v obou směrech).
Sami jistě dobře víte, že právě na křižovatkách dochází velmi často k dopravním nehodám. Zopakujme si proto ještě jednou všechny dopravní značky, které označují křižovatky: A)Křižovatka - na této křižovatce platí pravidlo o přednosti v jízdě vozidel přijíždějících zprava, stejně jako na křižovatkách, které nejsou označeny vůbec. B)Stůj, dej přednost v jízdě! - Zastavte na výhledu do křižovatky a dejte přednost v jízdě všem vozidlům, která jedou po hlavní silnici. C)Křižovatka s vedlejší silnicí - máte přednost v jízdě. D)Hlavní silnice - máte přednost v jízdě. E)Dej přednost v jízdě! - zpomalte rychlost jízdy nebo zastavte a dejte přednost v jízdě všem vozidlům, která jedou po hlavní silnici. F)Konec hlavní silnice - pozor, na další křižovatce již nebudete mít přednost v jízdě.
Řidič, který přijíždí ke křižovatce označené dopravní značkou \"Kruhový objezd\", je povinen dát přednost v jízdě všem vozidlům, která jedou po kruhovém objezdu, a odbočit vpravo.
Ve městech, na křižovatkách nebo na vyznačených přechodech pro chodce, v místech, kde jezdí mnoho vozidel, je provoz řízen světelnými znameními. Světla, která jsou určena řidičům, se rozsvěcují v tomto pořadí: Červené světlo - \"Stůj!\", nevjíždějte do křižovatky. Červené spolu se žlutým světlem - \"Pozor!\", připravte se k jízdě. Zelené světlo - \"Volno!\", je možno projíždět křižovatkou. Žluté světlo - \"Pozor!“, již nesmíte vjíždět de křižovatky, zastavte. Červené světlo - \"Stůj!\"
Někdy jsou světelná znamení opatřena šipkou. Pak samozřejmě se musí řidiči řídit tím světelným znamením, které je určeno pro jeho další směr jízdy. Cyklista a oranžový osobní automobil mohou pokračovat v jízdě - pro jejich směry svítí zelené světlo (zelená šipka). Hnědý automobil musí zůstat stát; pro odbočování vpravo svítí červené světlo.
Při předjíždění pomalu jedoucích vozidel nebo při objíždění překážky či chodců, kteří jdou po silnici, je nutno si počínat velmi opatrně. Řidič je povinen: a)přesvědčit se, zda může předjíždět nebo objíždět překážku. (Má dostatečný výhled dopředu? Nejede v protisměru jiné vozidlo? Není již předjížděn?); b)dát znamení o změně směru jízdy (jak je vidět na obrázku); c)vybočit doleva; d)míjet předjížděné vozidlo nebo překážku v dostatečném bočním odstupu; e)zařadit se v dostatečné vzdálenosti před předjížděné vozidlo tak, aby nebylo omezeno v jízdě (aby řidič tohoto vozidla nemusel brzdit). A kde je předjíždění zakázáno? a)na nepřehledných a nebezpečných místech (například v zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání apod.). I na těchto místech však je možno předjíždět, je-li na vozovce vyznačena podélná čára souvislá a předjíždějící vozidlo ji nepřesáhne; b)na křižovatce a v těsné blízkosti před ní. Jestliže však vozidlo přijíždí po hlavní silnici, je možno je předjet; c)na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním; d)v tunelu a v těsné blízkosti před ním. Dopravní značka \"Zákaz předjíždění“ označuje úsek, kde je zakázáno předjíždět dvoustopá motorová vozidla (i motocykl s postranním vozíkem). Cyklisté navzájem se tedy v tomto úseku předjíždět smějí, stejně jako automobily mohou předjíždět cyklisty a motocyklisty. Konec úseku, kde je předjíždění zakázáno, je označen dopravní značkou \"Konec zákazu předjíždění\". Jinak ovšem platnost zákazu této dopravní značky končí na nejbližší křižovatce.
Základní povinností cyklisty je jezdit při pravém okraji vozovky. Cyklista, který toto pravidlo nerespektuje, ohrožuje sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Jste-li předjížděni rychlejším vozidlem, je vaší povinností nejenom jet u pravého okraje vozovky, ale také nezrychlovat jízdu. Prostě umožnit předjíždění a nezdržovat ostatní vozidla.
Řidiči všech vozidel jsou povinni uvolnit cest- vozidlům požární ochrany, zdravotnické a důlní záchranné služby a vozidlům ozbrojených sil a ozbrojených sborů (vojsko, Veřejná bezpečnost), jestliže tato vozidla vydávají zvuková a světelná znamení. Někdy stačí zpomalit jízdu a jet co nejvíce u pravého okraje vozovky, jindy je nutno zastavit. Vždy však tak, aby byl volný průjezd ulicí nebo silnící.