
y
Výtvarná výchova v 1. ročníku základní školy II. díl
SNP: Kombinovaná technika, formát A3. Jednoduchými tvary a technickou zručností žák vyjádřil dobře představu boje. Zajímavé jsou jednotlivé výtvarné prvky (letadlo, tank), které žák vyváženě rozmístil na ploše. Osvobození: Malba temperovými barvami, formát A3. Žák vyjádřil prostor v plánech, což je už vyspělá forma řešení prostoru u žáka 1. ročníku. Přední část s dějem nevyplnil barvou kvůli přehlednosti situace, zatímco zadní plán zpracoval malířsky velmi výrazně.
Osvobození:. Kombinovaná technika, formát A3. Pevné, zjednodušené a výrazné výtvarné prvky, kterými žák vykomponoval plochu a vyjádřil děj. Osvobození.: Kolorovaná kresba, formát A3. Bohatý děj žák vyjádřil kompozicí mnoha obrazových prvků a výrazným barevným řešením v několika barvách. Zajímavé jsou tu tvary letadel.
Na Slavíně: Kombinovaná technika, formát A3. Zjednodušenou a pevnou profilovou dekorativně pojatou kresbou vyjádřila žačka představu a zážitek z návštěvy památníku sovětských vojáků. Žačka výtvarně vyřešila vítěznou vlajku, kterou voják drží v podstavci
Lampiónový průvod: Malba polokrycími vodovými barvami, pás z formátu A3. Malbou vyjádřil žák zážitek a náladu z lampiónového průvodu. Pracoval do částečně mokré plochy. Na májové manifestaci. Kolorovaná kresba, pás z formátu A3. Žák se soustředil na figurální kompozici na pásu, přičemž se snažil odlišit figury dospělých a dětí. Malířsky vykoloroval jen postavy bez malování prostředí.
Lampiónový průvod: Malba temperovým barvami, formát A3. Jasně vyjádřená situace průvodu postavami a výrazným barevným kontrastem, k čemuž pomohl i modrý papír podkladu.
V prvomájovém průvodu: Kolorované kresby, formáty A5. Žáci se soustředili na zobrazení malých skupin a jejich vztahů v prvomájovém průvodu. Z těchto obrázků ve škole sestavili leporelo. Barvy na pozadí použili žáci z hlediska jejich výrazovosti, tedy ne na vyjádření lokální (skutečné) barvy.
Otisky: Pokrčený papír, listy, rostliny, příčně řezané dřevo./ Temperové barvy, výřezy formátu A6. Otiskováním přírodních a jiných materiálů barvou se dosáhly výtvarně působivé struktury. Tím se tříbí estetické vnímání přírodních a umělých tvarů.
Otisky: (Polystyrén). Temperové barvy formátu A4. Volné i pravidelné (dekorativně pojaté) otisky žáci dodatečně okonturovali. Zvýraznili tím zajímavou kompozici tvarů a barev.
Frotáž: /Podélně řezané dřevo./ Voskový pastel, výřezy formátu A5 a pás. Zajímavá struktura dřeva vynikne frotáží (otiskováním). Výraznou strukturu má např. nahrubo řezané dřevo i starší dřevo, např. desky v plotě, desky na budově zvenku apod.
Frotáž: /Listy, textil). Voskový pastel, výřezy A5 – A6. Frotáží vyniknou podobně jako při otiskování výtvarně zajímavé struktury.
Balónky: Kombinovaná technika, formát A3. Citově přitažlivý námět umožnil hravým způsobem vytvořit různé kruhové a vejčité tvary. Kombinovaná technika uspokojila snahu vytvářet ozdobné formy.
Housle: Malba polokrycími vodovými barvami, formát pás z A3. Housle namaloval žák přímo štětcem z představy po předcházejícím emociálním zážitku. Vystihl přitom symetrický tvar výtvarně, ne geometricky. Nákladní auto: Kombinovaná technika, formát A3. Žačka zobrazila auto v jednoduché formě a se základními znaky. V zobrazení se vyskytuje ještě transparence /průhlednost/ - v kabině je vidět celý řidič.
Stroje: Malby temperovými barvami formátu A3. Pevná kresba obrysových tvarů strojů z hlediska jejich funkčnosti jakož i výrazné barevné řešení dává tušit vizuální typy s technickými sklony.
Kočárek s dítětem. Dům: Malba temperovými barvami, formáty A4. Malby mají dekorativní charakter. Výrazně se přitom uplatnila i obrysová kresba. Barvy použili žáci spíše dekorativně, ne jako lokální barvy.
Kočárek, Bagr: Kresby fixem, formáty A4. Kresby jsou přehledné a výrazné. Projevuje se v nich smysl pro linií a kompozici, jakož i rozvinutá technická zručnost.
Domy: Malba temperovými barvami, formáty A3. Malířské vyjádření domů v jednoduché plošné a ve vyspělé prostorové výtvarné formě. V pracích je použitá vyvážená barevná škála, barvy jsou míseny s citem, dobře je využitý barevný kontrast.
Hra s barvou, s barevnou skvrnou: Vodové barvy, formát A3. Zapouštěním barev do mokré plochy se dostávají řídké a husté, světlé a tmavé barevné plochy.
Hra s barvou, s barevnou skvrnou: Polokrycí a kvašové barvy, formáty A4. Volná hra s teplými barvami na základě představy podzimního listí pod stromy, hra s převážně studenými barvami na základě barevných dojmů po večerní letní bouřce (obloha, voda, oblaky, pole a apod.). Přimísením barev se dosahují přechody mezi barvami.
Hra s barvou, s barevnou skvrnou: Polokrycí vodové barvy, tuš, voskový pastel, formáty A4-A6. Rozfoukáním barevné skvrny a jejím dotvářením podle představy se dosáhlo zajímavého výtvarného řešení. Žáky taková práce velmi zaujala, neboť má podobu hry.
Hra s barvou, s barevnou skvrnou: Škrobové barvy, formáty A4. barevná skvrna ze dvou-tří barev, vytvořená na polovině přehnutého papíru se přetiskla na druhou polovinu (způsob barevné monotypie). Původní tvar skvrny se podle množství a hustoty barvy změnil, barvy se částečně slily a prolnuly apod. Vzniklé tvary se žáci pokoušeli ohraničovat. Objevily se řídké a husté barvy.
Hra s barvou, s barevnou skvrnou: Škrobové barvy, formáty A4. Podobným postupem jako na obr. 20 se dosáhlo jiné barevné skvrny, kterou se žáci pokoušeli dotvářet na figurativní nebo na volné dekorativní tvary.
Hra s barvou: Malba škrobovými barvami, formáty A3. Pásová a volná symetrická barevná výplň plochy, vedená představou barevného létajícího koberce. Žáci vyplňovali plochu barevnými strukturami, míchali barvy na paletě a papíru a pomalovali plochu kratšími tahy, jedním nebo různými směry.
Hra s barvou: Temperové barvy a voskový pastel, formáty A4. Výplň plochy barevnými strukturami na základě představy podzimního zbarvení lesa, dotvořil žák kresbou stromu a dětmi při pouštění draka. Na druhém obraze žák pravidelnou černou skvrnu dotvořil barevně na draka.
Dekorativní práce, otisky: /Polystyrén, příčně řezané dřevo, květ, pokrčený papír/, temperové barvy, voskový pastel, formáty A5-A6. Pravidelná dekorativní výplň plochy se dosáhla odhadem při jejím dělení a rytmizováním dekorativních prvků.
Dekorativní práce, otisky: /Papírová rourka, brambor, korek/. Temperové barvy, formáty A6. Pravidelné členění a rytmizování dekorativních prvků otiskováním /papírová trubička, brambor, korek, přímou malbou štětcem, případně kombinace malby a otisků.