Stejnoměrným přítlakem dlaní se děti naučí vyválet na podložce dlouhý váleček, ze kterého mohou vytvářet obrysy věcí, lidí a zvířat. Tento způsob modelování se objevuje spontánně u nejmladších dětí. Tyto děti nemají ještě představy o prostoru na takové výši, aby si dovedly poradit s třetím rozměrem - objemem. Práce jsou však velmi půvabné a jsou jakýmsi přechodem od kresby k prostorové tvorbě. Modelování dlouhého válečku dlaněmi na podložce. Vytváření obrysů věcí. Téma: V lese. Věk: 4-5 let
Silnějším přítlakem dlaně naučí učitelka děti vytvořit z koule placku a zvedat její okraje. Vznikají misky, talíře, košíky a různé dekorativní předměty. Tyto předměty lze vyzdobit nalepováním detailů - kouliček, tenkých válečků nebo vrypem špachtlí. Podobně lze vyzdobit i hliněné destičky, omalovat je a použít jako dekorativní předmět k zavěšení na stěnu. Zplošťování koule přítlakem dlaní, ohýbání a vytahování okrajů, hloubení. Vytváření dekorativních předmětů, zdobení přilepováním detailů, vrypem špachtlí. Věk: 4-5 let
Modelování konstruktivním způsobem je pro děti snadnější než vytahování z jednoho kusu materiálu. Tento způsob práce však přináší řadu problémů. Nejsou-li části pečlivě přilepeny a spojeny, předmět se po uschnutí rozpadá. Učitelka naučí děti na jednoduchých předmětech vyhlazovat spoje prsty navlhčenými ve vodě. Miska na navlhčování prstů nesmí chybět při žádné práci s modelovací hlínou. Děti modelují houby, na kterých se učí slepovat a uhlazovat spoje navlhčenými prsty. Jednotlivosti spojují v tematický celek a tak vzniká kolektivní práce. Hotovou práci omalovávají remakolory. Věk: 4-5 let
Složitější námět nutí děti užívat kombinovaného způsobu práce - modelování vytahováním z jednoho kusu i slepování z částí. Téma: Domácí zvířata. Základní tvar těla je zformován z jednoho kusu vytahováním, některé části těla a detaily - nohy, uši, hříva, ocas jsou přilepeny. Povrch práce je pečlivě vyhlazen navlhčenými prsty. Otáčením podložky si děti usnadňují práci. Věk: 5-6 let
Náročnější je hloubení a vytahování ze základního tvaru - koule, mají-li děti vytvořit tvar nádoby, hnízda apod. Učíme děti vtlačovat palce dovnitř a současně pracovat vně prsty. Děti modelují hnízdo a ptáky z jednoho kusu materiálu vytahováním celého tvaru i detailů. Drobné detaily naznačují špachtlí. Téma: Ptáci v hnízdě. Věk: 5-6 let
S přibývajícími zkušenostmi dětí v oblasti představ o prostoru a s rozšiřujícími se technickými dovednostmi jsou výsledky dokonalejší, děti zvládnou i složitější náměty, jako je např. lidská postava. Společně s učitelkou musí vyřešit řadu technických problémů, např. jak vytvořit dostatečnou základnu, aby postava nespadla /např. zesílení nohou, opření o podložku apod./. Děti často přicházejí na různé možnosti řešení samy, zvolí třeba u ženské postavy dlouhé šaty apod. Toto samostatné řešení, opírající se o úvahu dítěte o technické stránce výtvoru, je mnohem cennější než přemíra návodů učitelky, které vedou k oslabování tvůrčí aktivity dítěte. Učitelka poskytuje rady a pomoc jen v případě, je-li dítě bezradné z neúspěchu, a to velice citlivě a taktně. Děti se učí zachytit pohyb lidské nebo zvířecí postavy, vyjádřit, že člověk něco drží, jde, ohýbá se, zvíře utíká apod. Náročnosti úkolu napomáhá samotný materiál - modelovací hlína. Její plastické schopnosti způsobují, že vyjádření pohybu dělá dětem mnohem menší potíže, než je tomu v kresbě nebo v malbě. Modelování lidské postavy s naznačením pohybu a její začlenění do dějové souvislosti. Téma: Děti si hrají na zahradě. Věk: 5-6 let
Znázornění vztahů nebo typu lidské nebo zvířecí postavy je též úkol dosti náročný a vyžaduje důkladnou přípravu. Úspěch práce spočívá v hluboké a promyšlené motivaci - zprostředkování silných emociálních zážitků, ale i na kvalitě dětských představ a vizuálních schopností a na úrovni technických dovedností skupiny. Znázornění typu lidské postavy je vyjádřeno rozdílem velikosti postavy matky a dítěte. Naznačení vztahů uložením postavy dítěte do náruče matky. Téma: Matka chová dítě. Věk: 5-6 let
U nejstarších dětí, které už umí s rozmyslem užívat vlastností tvárného materiálu, a jsou-li jejich pracovně technické návyky na takové výši, že nejsou brzdou tvořivého procesu, můžeme používat i méně tradičních technik. Dobře se osvědčuje modelování různých dekorativních předmětů stáčením stejně silného tenkého válečku. Takto lze vyrobit talíře, misky, hrnky, vázy apod. Vhodné jsou i šperky nebo i předměty fantazijní povahy. Děti vytvářejí stáčením válečku různé dekorativní předměty. Věk: 5-6 let
Modelování z hliněných plátů, které si děti připraví vyválením a přiříznutím do potřebného tvaru a rozměru, je vhodná technika pro zájmové činnosti. Náměty mohou být různé, motivované výtvarným uměním nebo zkušenostmi dětí s užitkovými předměty. Dobře se osvědčuje modelování fantastických masek, postav lidí i zvířat, ale i modely technického rázu - makety strojů, kosmických lodí, dopravních prostředků apod. Tato práce se nabízí ke kolektivnímu zpracování. Děti modelují z hliněných plátů maketu stroje, připojují různé detaily, zdobí otisky předmětů, vykrajováním tvořítky. Na snímku je patrné užití různých technik a pracovních postupů. Autentická výpověď dětí je dokladem úrovně dětských představ, fantazie a tvořivého myšlení. Volba tématu dokazuje vztah dětí ke světu techniky. Dětská výpověď: \"Napřed jsme chtěli s klukama udělat kombajn, ale pak jsme se rozhodli, že to bude stroj na mouku. Tady se nasype obilí a tady vevnitř jsou takové lopatky a šrouby a ty to obilí semelou na mouku. Tady tím potrubím ta mouka jde až k těm dvířkům. Sem se dá pytel, otevře se tady ta páčka a obilí se nasype do pytle a odveze se do obchodu.\" Věk: 5-6 let
Část B: Plošná a prostorové vytváření a konstruování. Základními prostředky těchto činností jsou stavebnice, přírodní a umělé materiály, papír, textil, dřevo a odpadový materiál. Tyto činnosti mají povahu hry, a proto je zařazujeme převážně do tvořivých her ve třídě nebo venku. Lze jich dobře využít při výtvarné práci ve skupinách nebo v jednotřídní mateřské škole jako výtvarné zaměstnání sledující určitý cíl /příklad: vytvořit prostorový objekt na základě společného pozorování. Druhá skupina kreslí, maluje nebo modeluje/. Úkolem učitelky je vzbudit zájem dětí o hru s různými stavebnicemi. Rozvíjet jejich tvořivé myšlení a aktivitu, uvádět je do kolektivní hry. Učitelka se musí aktivně zapojit do hry, učit děti stavět tak, aby měla stavba stabilitu. V rozhovoru s dětmi o jejich práci je vede k vyjádření určité funkce objektu. Při ukládání stavebnic podle určitého řádu vede děti k pojmenování tvarů, určování barev a materiálu. Děti při tvořivé hře \"Na dopravu\". Využití kombinace různých menších stavebnic v kolektivní hře. Jednotlivé prostorové celky, kterým děti určily funkci - zahrady, hřiště, garáže, domy, jsou propojeny \"dálnicí\". Věk: 4-5 let
Stavba motivovaná společnou vycházkou po Staroměstském náměstí. Děti staví podle určitého plánu, který vzniká prostřednictvím dialogu dětí v průběhu hry. Děti vzpomínají, co na vycházce viděly, oživují a upřesňují si svoje představy, vzájemně se doplňují. Ve spolupráci skupiny dětí vzniká dokonalá stavba na pevných základech, pojmenovaná \"Staroměstská radnice\".
Zajímavým materiálem pro hry i výtvarnou činnost jsou přírodní materiály - kameny, kamínky, plody, semena, suché větvičky, listy, stonky apod. Děti mohou tyto materiály seskupovat a řadit, vytvářet různé obrazce kladením na stůl nebo betonovou plochu, střídat barvy a druhy v řadě, v kruhu, ve skupině. Hravým zacházením s přírodními materiály se rozvíjí hmatové schopnosti dětí, prostorová představivost, provokuje se jejich vynalézavost a nápaditost. Oceňováním zvláštností tvarů a struktur vytvářejí si děti citlivý vztah k přírodě. Hry s přírodními materiály při pobytu venku. Děti seskupují barevné listy na betonovou plochu a vytvářejí \"barevný koberec\". K vyzdobení použily plody kaštanů a jeřabiny, kterými též zdobí okraje dlaždic střídáním plodů a stonků kaštanových listů. Věk: 4-5 let
Detailní záběr na květinový motiv vytvořený na betonové ploše dlaždice z plodů kaštanů, šípků a stonků listů. Věk: 4 - 5 let
Řazením a seskupováním kamenů lze vytvořit obrysy obydlí, dopravních prostředků, věcí, postav lidí a zvířat. Tato činnost se dobře uplatní při kolektivní hře venku. Děti vytvářejí z kamenů obrys těla lva. Kolektivní práce dětí při pobytu na zahradě. Věk: 5-6 let
Jiným vhodným materiálem pro výtvarné hry na ploše jsou barevné knoflíky různých tvarů. Děti obdivují jejich zvláštnosti, neobvyklé tvary a barvy, hodnotí jejich detaily, řadí je nebo seskupují podle vlastního výběru. Později je používají k vytváření obrysů. Hry s barevnými knoflíky na ploše stolu. Vytváření obrysů dopravních prostředků. Věk: 4-5 let
K podobným hrám na ploše slouží i kovové svorky, kroužky, matičky, skobičky apod. Zvláštní materiál a jeho neobvyklé tvary provokují u dětí fantazii a vynalézavost a nutí děti přirovnávat je k detailům věcí a postav /příklad: kroužek = sluníčko, hlava; skobička = noha postavy apod./. Tak vznikají obrazy věcí z jednotlivých částí, kde různé tvary představují části předmětů nebo postav. Jindy slouží, podobně jako knoflíky a přírodní materiály, k vytváření obrysů. Řazení a seskupování umělých materiálů - kancelářských svorek, kovových kroužků, matiček, šroubků, skobiček apod. Vytváření obrysů věcí a postav. Věk: 4-5 let
Rozvinutější manuální zručnost a kvalitnější představy o prostoru, ovlivněné manipulací s různými druhy stavebnic, nutí děti využívat i přírodních a jiných materiálů k vytváření prostorových celků. Tak vznikají různé skalní útvary, hrady, věže, rozhledny, domy, nábytek apod. Tyto stavby slouží dětem k obohacení jejich tvořivých her v přírodě. Vytváření prostorového celku z větších kamenů řazením vedle sebe a na sebe. Využívání zvláštních tvarů a struktur kamenů k vytvoření hradu.
Náročnější práce je připodobňování tvarů k věcem, postavám lidí nebo zvířat, nebo k jejich částem. S přibývajícími vizuálními schopnostmi a s rozvíjejícími se představami o prostoru dovedou se děti odpoutat od plošného znázorňování k naznačení prostoru. Podoby věcí a postav lidí nebo zvířat nabývají objemu vhodně vybraným tvarem kamenu, který dítěti připomíná hlavu nebo jinou část těla, zvláštní zbarvení břidlice a její struktura povrch těla zvířete apod. Práce z větších kamenů s uplatněním hlubších vizuálních schopností dětí a jejich představ o prostoru. Přechod od plošného vytváření k prostorovým celkům. Děti vytvářejí podobu exotického zvířete - \"velblouda\". Kolektivní práce dětí. Věk: 5-6 let
Podzimních plodů - kaštanů, bukvic, žaludů, šípků, jeřabin, bobulí a semen lze použít k vytváření zvířat nebo ptáků podle vlastní představivosti dětí, kterou ovlivňuje materiál. Plody lze spojovat nalámanými větvičkami z keřů /špejle nejsou z hlediska estetického vhodné/, detaily doplňovat jehličím z borovice, semeny a bobulemi /které lze připevnit špendlíkem/. Hotové modely lze spojit ve větší tematické celky a pojmenovat je např. V lese, V ZOO apod. Při této činnosti si děti ověřují manuální zručnost, při práci musí řešit a zvládnout určité technické problémy. Musí dbát na přesný odhad délky dřívek, které mají znázornit nohy, dobře navrtat otvory, aby dřívka pevně držela postavu pohromadě, jinak by postava nestála. Společná práce vytváří pozitivní vztahy mezi dětmi, pěstuje vytrvalost, která je nutná pro dokončení práce. V neposlední řadě si děti vytvářejí důležité pracovní návyky a seznamují se s novými pracovními postupy. Prostorové vytváření z plodů kaštanů, doplněné výtvarným zásahem, připojením detailů z větviček, semen, jehličí, bobulí. Téma: \"Zvířata v lese\" Věk: 4-5 let
Prostorové vytváření ve vlhkém písku s využitím přírodnin i technických výrobků - kamenů, větví, travin, tvárnic, dlaždic, odřezků dřeva, obalů z umělých hmot apod., patří k oblíbeným činnostem dětí, především v jarních a letních měsících. Děti staví hrady spojené tunely, obehnané vodními příkopy, koryta řek překlenutá mosty, složitější modely krajiny se skalními útvary, města s \"vydlážděnými\" cestami, zahrady obehnané ploty z klacíků, ve kterých rostou \"stromy\" z větviček a travin atd. S přibývajícím věkem jsou stavby dokonalejší, kompoziční řešení odvážnější. Děti jsou schopny pracovat podle předem stanoveného plánu, využívat vlastních zkušeností a znalostí, vizuálních schopností. Dovedou pracovat s větší vytrvalostí, obratně užívat různého nářadí, dokonale uklidit po hře. Na stavbě pracují několik dní, zdokonalují ji a rozšiřují. Rozsáhlost stavby vyžaduje spolupráci větší skupiny dětí, ale i účast učitelky, projevující se v jejím zájmu o hru dětí. Učitelka aktivizuje dětské myšlení otázkami, hodnotí a oceňuje jejich práci. Jindy jim pomůže naházet lopatou větší kopec písku. Pozitivním hodnocením v průběhu tvořivého procesu a společným hodnocením výsledku získávají děti uspokojení z dobře vykonané práce. Vytváření modelu krajiny z vlhkého písku, doplněného přírodním materiálem - kameny, kamínky, větvičkami a dřevěnými odřezky. Věk: 5-6 let
Podobně lze pracovat se sněhem. Navršenou hromadu sněhu lze dotvářet modelováním ohrad, cest, zdobit vymodelovanými koulemi, postavami ze sněhu, klacíky, suchými rostlinami a jiným materiálem. Hotovou stavbu lze omalovat barvami. Prostorové vytváření ze sněhu. Kolektivní práce. Téma: Hrad Věk: 4-5 let
Jsou-li dobré sněhové podmínky, lze vytvořit složitější námět motivovaný literaturou, filmem apod. Prostorové vytváření ze sněhu, kolektivní práce celé třídy.
Téma: Scéna z pohádky O Šípkové Růžence. Dětská výpověď: \"Je to začarovaný hrad a v něm spí šípková Růženka. Čeká, až ji přijde vysvobodit princ. Před hradem stojí královna a král a také spí. Hrad zarůstá trním, princ je musí posekat, aby se dostal k princezně\". Kromě přírodního materiálu bylo použito k doplnění modelu hradu a pohádkových postav zbytků textilu. Věk: 5-6 let
Část C: Papír a textil. K plošnému i prostorovému vytváření dobře poslouží papír a textil. Koláže z barevných papírů, potištěného textu novin a časopisů, vystřihaných do určitých tvarů a nalepených na papírovou podložku, jsou na mateřských školách známou a užívanou technikou. Je však třeba upozornit na některé nedostatky, které se často vyskytují a nepůsobí esteticky. Je to především kombinování koláže s kresbou - dokreslování detailů, ale i větších částí děje /např.: k nalepeným postavám je přikresleno pozadí, les, cesta apod./. Rozhodneme-li se pro koláž z papíru, použijeme jen papíru /v koláži z textilu jen textilu i pro pozadí/. Cílem každé výtvarné techniky musí být čistota její formy. Méně užívanou technikou je koláž z vystřihaných nebo hotových písmen, nápisů a odstřižků tištěného textu. Nechceme, aby děti písmena četly, ale hodnotily z výtvarného hlediska. Učíme je přirovnávat jejich tvary k určitým věcem, postavám nebo jejich částem, sestavovat na podložku podle vlastní fantazie a pak nalepit. Doplněním nápisů nebo odstavci tištěného textu vznikají zajímavé kompozice. Samotné práci předchází sběratelská činnost - děti shromažďují různé druhy písmen, vystřihují si je doma i ve škole, třídí podle tvarů a barev. /K této práci jsou vhodné staré plakáty nebo písmena, která se používají na nástěnky./ Ve druhé fázi necháme děti pohrát si s nasbíraným materiálem, hodnotit tvary, sestavovat z nich různé obrazce a kompozice. Teprve pak mohou děti nalepovat. Manipulace s nasbíraným materiálem - sestavování tvarů písmen a výstřižků tištěného textu do kompozice. Příprava na koláž. Věk: 5-6 let
Přípravou pro koláže z textilu jsou hry s barevnými odstřižky látek /vhodné jsou vzorníky látek/. Děti je řadí podle barev a vzorů nebo kvality vedle sebe na plochu stolu. V dialogu hodnotí a vyjadřují svoje smyslové vjemy - \"látka je hladká, jemná, lesklá, lehká, průhledná, šustivá, kytičková, proužkovaná apod.\" Někdy hodnotí i konečný výsledek; plochu stolu pokrytou látkami: \"To je rozkvetlá louka, barevný koberec, obraz,\" apod. Kladení barevných odstřižků látek na plochu stolu, ladění vzorů a barev. Věk: 4-5 let
Jako podklad pro koláže z látek používáme rovněž textilu, nejlépe přírodního plátna, ale i jiné látky, která bude vytvářet tzv. pozadí. Děti látku nalepí na papírovou podložku a teprve na takto připravenou plochu sestavují a lepí vystřižené tvary do kompozice. Náměty mohou být různé - výjevy z přírody, z pohádek, náměty fantazijní povahy. Děti vytvářejí koláž z barevných odstřižků látek. Kolektivní práce. Věk: 5-6 let. Téma: Princezna Zlatovláska
Tvarováním papíru - skládáním, stáčením, navíjením, prostřiháváním, lze vytvořit zajímavé prostorové celky nebo jednotlivosti. Draci, masky, zvířata, domy, dopravní prostředky; nejvděčnějšími náměty jsou pohádkové postavy. Hotové výtvory lze omalovat, nalepením připojit detaily. Jednoduchým způsobem lze vytvořit loutky k dramatizaci pohádek z plošné malby. Děti namalují jednotlivé pohádkové postavy, malbu stočí do válce a s pomocí učitelky spojí velkými kancelářskými svorkami. Detaily je možno zdůraznit vystřižením. Tímto způsobem lze vytvářet loutky už s nejmladší věkovou skupinou. Malování a vytváření prostorových loutek k pohádce \"Zajíčkova chaloupka\". Věk: 4-5 let
Dramatizace pohádky s prostorovými loutkami vyrobenými dětmi. Pohádka \"Zajíčkova chaloupka\". Věk: 4-5 let
Větších zbytků látek v kombinaci s jiným materiálem - slámou, proutím, kůží, knoflíky, dráty apod., lze použít k vytvoření velkých pohádkových nebo jiných fantastických loutek, masopustních maškar a jiných postav, doplňujících lidové tradice. Tato činnost podněcuje do značné míry dětskou spontaneitu a tvořivost; v průběhu vytváření projevují děti nápaditost a vynalézavost, manuální zručnost při zacházení s neobvyklým materiálem a nástroji /jehlou, nůžkami/, pocit radosti, který je závislý na intenzitě motivace, znásobuje radost ze společného řešení a prožívání. Učitelka pomáhá dětem řešit technické problémy, rozvíjí dětské představy a tvořivé myšlení navozováním problémových situací, pomáhá dětem realizovat vlastní nápady. Hotových modelů postav je možno využít při hře nebo k výzdobě interiéru školy. Děti dokončují velkou pohádkovou postavu draka, která je vyrobena ze zbytků látek, dřevěné vlny, knoflíků, drátů. Kolektivní práce dětí a učitelky. Věk: 5-6 let
Hotových krabic různých velikostí lze využít k různým účelům. Pomalováním, polepením a připojením detailů vzniknou loutky k dramatizaci pohádek, karnevalové masky, dopravní prostředky, podstavy lidí a zvířat, domy, továrny, stroje apod. lze sestavovat do celků a využít při tvořivých hrách nebo k výzdobě školy. Děti dokončují model televizního studia \"na Kavčích horách\". Námět si zvolily samy, při práci se opírají o vlastní zkušenosti a představy, společně řeší problémové situace a realizují je. Pozitivní kontakty mezi dětmi, porozumění, respektování názoru jednotlivce, radost ze společné práce se velmi výrazně projevovala v průběhu tvoření. Věk: 5-6 let
K netradičním výtvarným technikám patří prostorové práce ze dřeva. Děti vytvářejí z dřevěných odřezků modely na základě vlastních i pedagogicky zprostředkovaných prožitků. Nejoblíbenějšími náměty jsou dopravní prostředky, stroje, domy, ale i větší prostorové celky. Děti se prostřednictvím těchto činností učí zacházet s různými materiály, nástroji, např. s kladivem, kleštěmi, šroubovákem, pilkou, a seznamují se s různými pracovními postupy - s lepením, sbíjením, řezáním, šroubováním. Vytváření a zkvalitňování pracovně technických návyků není jediným cílem těchto činností. Prostorové vytváření hodnotíme především z hlediska vytváření představ o prostoru, zdůrazňujeme soulad duševní a fyzické činnosti a hlediska estetická. Děti vytvořily model parníku, který viděly na Vltavě. Model lepily lepidlem \"Herkules\", omalovaly remakolory. Praporky vystřihaly z textilu. Věk: 5-6 let
Prostorová stavba motivovaná vědou a technikou, vytvořená z odpadového materiálu - dřevěných odřezků, zbytků z vyřazených stavebnic, tyček, drátů, provázků apod. Společná práce větší skupiny dětí. Téma: Raketová odpalovací rampa Věk: 5-6 let