y
Výtvarná výchova v 1. ročníku základní školy, I. Díl
Jdeme poprvé do školy: Kresba štětcem, formát A4. První zjednodušené tvary postav a domů. Rozptýlená kresba. Výplň plochy opakovanými obrazovými prvky. Můj kamarád-kamarádka: Kresba voskovým pastelem, formát A6. Různé individuální grafické typy postav, kreslené na základě citového zaujetí a konkrétní představy.
Princezna, děvčátko: Kresba voskovým pastelem, malba temperovými barvami, formáty A4. Rozvinuté individuální výtvarné formy postav se všemi základními znaky a charakteristikou. Při zobrazení princezny se projevuje velký zřetel k bohatosti a kráse oblečení.
Při hrách: Malba temperovými barvami, doplněná kresbou, formát A3. Plocha je ještě neuspořádaně vyplněná, což poukazuje na počátky syntézy obrazových prvků. Teplá barevnost v jednom barevném tónu je doplněná několika ploškami studených barev /modrá, zelená/.
Hrajeme fotbal: Kresba dřívkem a malba, polokrycí vodové barvy, formát A3. Žák použil zajímavou kombinací kresby a malby. Kresbou zobrazil síť branek, která má jasnou funkci při hře a proto žáka zaujala. Na výletě: Kolorovaná kresba, formát A3. Silný zážitek vyjádřil žák nejmohutnějšími obrazovými prvky: postavami opékajícími špekáčky na rožni, ohníčkem a stromem, kterými charakterizoval prostředí.
Pouštění draka: Malba temperovými barvami, formáty A3. Snaha malovat výrazně draka je na obou pracích zřejmá. Na druhém obraze zároveň věnovala pozornost i dětským postavám.
Stavíme sněhuláky: Malba temperovými barvami, formáty A3. Malba bílou barvou na šedém papíře poukazuje na poplatnost starším způsobům zvolené práce a direktivního vedení žáků. V druhé práci vyjádřil žák zimní náladu volně a to i teplými barvami a dekorativně.
Stavíme sněhuláka: Malba temperovými barvami, formáty A3. Žáci vyjádřili zimní náladu volnou skladbou tvarů jakož i studených a teplých barev
Zimní zábavy dětí: Malba temperovými barvami, formáty A3. Volné tvořivé malířské vyjádření teplými a studenými barvami. Na prvním obraze je kompozice /syntéza/ na druhém je už základní vyjádření prostoru plány /popředí-pozadí/.
U stolu: Malba temperovými barvami, formát A3. Živé malířské podání námětu charakteristika prostředí /kuchyňská skříňka, svítidlo, okno se závěsy/. Intimní nálady večerního osvětlení se dosáhlo malbou na modrý papír.
Doma u stolu: Malba vodovými barvami, kombinovaná technika, formát A3. Na prvním obraze žák zobrazil věci na lince /syntéza na lince/. Neumí zobrazit ani s velkým úsilím postavy sedící na židli. Na druhém obraze se zobrazení sedících postav v podstatě zdařilo. Žák má jasnou představu situace doma. Oba žáci kreslí nábytek schematicky, profilovo-plošně.
Doma u stolu: Kolorovaná kresba a malba temperovými barvami, formát A4. Žáci komponovali obrazové prvky na spodní linií, přičemž stůl a židle kreslili schematicky v profilo-plošném zobrazení jako na předešlém obraze.
Fotbal: Malba polokrycími vodovými barvami, formáty A3. Na prvním obrázku žák zobrazil velmi živou scénu ze hry, kterou charakterizoval úsporně dvěma hrajícími postavami, brankou a fotbalem. Zajímavá je postava po výkopu fotbalového míče a celkové barevné řešení. Při hře: Velké ruce mají funkční význam při hře, proto jsou oproti běžně krátkým rukám v kresbách dětí tohoto věku velmi zvětšené. Postavení postav je enfface, ale ruce jsou z profilu.
Na pastvě za vesnicí: Kombinovaná technika, formát A3. Žák zobrazil prostor soustavou cest. Základní kompozice vychází ze syntézy na dolní lince, na které zobrazil zvířecí postavy. Na ulici: Kombinovaná technika, formát A3. Snaha vyjádřit autobus v pozadí prostoru. Žák nedbá na vzájemný vztah velikostí, neboť v tomto případě nemají pro něj význam ani výtvarné zdůvodnění. Projevuje se taktéž průhlednost – vidět celé postavy uvnitř autobusu.
Maminka s kočárkem: Malba temperovými barvami, formát A3. Pevná forma kočárku s dítětem v modré barvě, která je použita jako výrazový prostředek a ne jako prostředek vyjádření skutečné barvy. Ani v tomto případě nedbalo dítě na vztahy velikostí.
Na tělesné výchově: Kombinovaná technika, formát A3. Žák už ovládá kresbu vyspělých tvarů postav, které se snaží diferencovat oblečením. Při kolektivní hře: Malba polokrycími vodovými barvami, formát A3. Žák se snažil zobrazit velkou figurální skupinu z postav, které se drží za ruce /ty jsou na tento věk typicky krátké/. Malba byla dodatečně okonturovaná kresbou, čímž chtěl dát žák postavám pevnou formu.
Bratislava: Kombinovaná technika, formát A3. Vizuální a technicky vyspělý typ žáka zobrazil a charakterizoval Bratislavu hradem, novým mostem, Dunajem, loďmi a velkou rybou ve vodě.
Na procházce s maminkou: Malba temperovými barvami, formát A3. Žák vyjádřil situaci jen čtyřmi obrazovými prvky: dvěma postavami, domem a semaforem. Kresbou dodatečně zpevnil výtvarné prvky. Při hře: Kolorovaná kresba, formát A3. Žák se snaží vyjádřit situaci při hře „Na školku“, kterou zobrazil půdorysně /při pohledu zhora/.
Na procházce s maminkou: Kombinovaná technika, formát A3. Žák se snažil oddiferencovat postavy velikostí a oblečením. V zoo: Kombinovaná technika, formát A3. Jednoduché, ale přitom výrazné výtvarné zobrazení žiraf jakož i jejich zakomponování do formátu.
Děvče: Koláž a malba temperovými barvami, formát A4. Rozvoji zobrazování postavy pomáhá kolážová technika /vystřihované nebo vytrhávané části se aranžují a nalepují/. Výhodou koláže je postupné hledání tvaru zkoušením Děvče:. Malba temperovými barvami, formát A4-. Dekorativně pojatá malba má rozvinutou individuální formu.
Postavy: Malba temperovými barvami, formát A4. Smělá a výrazná malba kompozice na začátku školního roku prozrazuje malířský typ žáka, který používá barvu jako výrazový prostředek /červená a zelená tvář a tělo/. Ilustrace pohádky: Malba temperovými barvami, formát A4. Tajemná nálada v lese je vystihnuta barevně. Světlejší barevnost postav vytváří dostatečný barevný kontrast s pozadím, na kterém se postavy vyjímají.
Ilustrace pohádky Červená karkulka: Malba polokrycími barvami, formát A3. Přehlednou situaci /úsek děje, scény/ pohádky vyjádřil žák barvami ve velkých plochách.
Ilustrace – Tři čarodějové: Malba temperovými barvami, formát A3. Žák se snažil výrazně zobrazit tři postavy. Základní výtvarné formy postav částečně oddiferencoval barevně.
Ilustrace pohádky: Malba temperovými barvami, formát A3. Žák vystihl situaci a náladu v tmavém lese. Členění plochy horizontem vychází z pomocného schematu. Ilustrace loutkového divadla: Malba polokrycími vodovými barvami, formát A3. Scénu z loutkového divadla zobrazil žák přehlednou kompozicí tří zjednodušených postav. Formy a plochy barevně spíš vyplňoval než maloval.
Ilustrace pohádky Medovníkův domeček: Kombinovaná technika, formát A3. Přehledná situace a výrazné barevné řešení. Výtvarně dobře působí použitá kombinovaná technika, která se projevuje zajímavě, zejména v kresbě stromů. Dobře působí i barevný kontrast.
Ilustrace pohádky: Kombinované techniky, formáty A4.Vyspělé formy jednotlivých postav a jejich skupin působí výtvarně svou barevností a náznakem vnitřní dynamiky /Jednotlivé obrázky vytvářejí leporelo./